Tuesday 31 October 2017

Patch Testing ? | Skincare Knowledge

Hello my beauties !

Hari tu ada a follower tanya patch test tu macam mana, berkesan ke, perlu ke and macam2 questions. So hari ni, dalam this blog i nak share knowledge about patch test se-senang yang mungkin. 


Patch Testing.





Kita selalu nak try benda baru on our skin right ? Tak kesahlah kita dengar review tu bagus ke orang yang review tu sama skin types dengan kita ke tapi we will never know kalau product tu bagus/sesuai dengan our skin ke tak.

Mungkin yang review tu skin types sama tapi dia tak allergic dengan ingredients dekat dalam product tu, tapi awak mungkin akan allergic dengan ingredients dalam tu. We will never know right ?

So tu lah wujudnya kaedah patch testing ni. Kita selalu jugak dengan kalau nak buat patch testing ni dekat belakang telinga, macam antara belakang telinga and hujung jaw line tu kan ?

Btw patch testing ni memang sangat2 penting lagi2 kalau awak ada sensitive skin tau ! Kalau nak buat patch testing kena cuba satu product at a time tau.


Sebenarnya, patch test ni ada 2 kaedah/cara/fungsi/jenis...

Kita ada :




Patch Testing for Allergic Reactions


    


Ada 2 tempat awak kena patch test. Satu dekat tempat yang tersorok and another one dekat tempat yang agak dekat dngan termpat yang awak nak apply.

Obviously you’re going to apply on your face right so yang paling dekat is your neck ke belakang telinga ke,pilih mana awak nak patch test ya.

Then tempat yang hidden/tersorok ni awak boleh patch test on your belly, lutut, siku, lengan and lain2 lain. Nampak macam pelik and tak perlu tapi ni lah cara nak detect allergic reaction ya 💕 Patch test for allergic ni kena buat at least dalam 3 hari tauu.



Patch testing for breakouts




Yang ni lain sikit caranya, awak kena apply directlu on your cheek or chin. These 2 targeted areas ni kita patch test dekat sini sebab dia ada higher concentration of oil-producing glands.

Patch testing breakout ni kena buat macam ni dekat tempat yang sama dalam 1 week untuk tengok ada breakout ke tak. Sebelum ni orang cakap dekat belakang telinga je kan ? Yang tu untuk tengok allergic tapi bukan untuk breakouts tau. Mungkin ada kurang info dulu, now awak2 dah faham kan ? Patch test for breakout bukan sehari je tauu !



Reactions

 Kalau bahagian awak buat patch test tu merah2, berbintik, gatal2, merah sakit. Memang awak boleh nampak dengan jelas. Maksudnya awak kena stop. Kemungkinan awak punya product tu tak sesuai dengan kulit awak.


Breakouts 

Kalau masa awak buat patch test untuk breakout, and keluar tiny bumps, acne, clogged pores. Please stop. It will make your skin worst !


Summary bahagian2 boleh patch test for allergic reactions :

- lutut
- belly
- lengan
- siku
- pergelangan tangan
- belakang telinga


Summary bahagian2 boleh patch test for breakouts :

- chin
- cheek



Question :

Boleh buat patch test breakout and patch test allergic reaction serentak tak ?

Ans : Yes boleh but only use one product at a time ya !


Rasanya sampai sini je kot, i will update more !

Also kalau nanti one fine day if you want to search balik this post check label dekat bawah and search dekat search box sebelah tauu.

<3



_________________________________________________________________________________

Regards,
Admin Twt_MakeupTips

1 comment:

  1. Assalamualaikum kak kenapa kat watson takde pelembab muka dan spf jenis gel ye dan akak tahu tak kat tempat mana Ada jual pelembab muka jenis gel oil free dan spf jenis oil free

    ReplyDelete